Magyarország javasolt fintech stratégiája (Kocsis Gergely)

A fintech ökoszisztémában a versengés helyébe sok helyen az együttműködés lépett a régóta működő klasszikus pénzügyi és az új fintech vállalkozások viszonyában, hiszen a bankoknál, biztosítóknál rendelkezésre áll a szükséges tőke és a bennük megbízó ügyfélkör, a fintech vállalkozások pedig az innovatív megoldások kidolgozásához szükséges tudással és rugalmassággal rendelkeznek.

Az itthoni innovációs kultúrára, a magas hozzáadott értékű intellektuális erőforrásokra alapozott gyors ütemű felzárkózás ugyanakkor a fintech területen is kiugrási lehetőséget jelent hazánknak, mivel ebben a versenyben, minden ország azonos feltételekkel áll a rajtvonalhoz.

Az MNB által kezdeményezett vagy felkarolt reformok (pl. azonnali fizetés és ráépülő innovatív megoldások) nagy lépést jelentenek e téren; ha az átfogó pénzforgalmi kultúraváltást is sikerül megvalósítani a következő években, akkor a régió, de akár az EU egyik példaértékű országává válhatunk egy gyakorlatilag készpénzmentes fizetésforgalmi országként.

A digitalizáció legújabb fejleményeit érzékelve a Digitális Jólét Program (DJP) kiterjesztéséről szóló, az 1456/2017. Kormányhatározattal elfogadott DJP2.0 dokumentum stratégiai fejlesztési területként határozta meg a különböző ágazatok digitalizációs stratégiáinak elkészítését.

Magyarország Fintech Stratégiájának átfogó célja, hogy a segítsen az állami intézkedések súlypontjainak és irányainak kijelölésében, annak érdekében, hogy az ez így kialakuló jogszabályi, intézményi és gazdasági környezetben a pénzügyi szektor hagyományos szereplői, illetve a fintech cégek által kínált innovatív technológiai és üzleti megoldásoknak köszönhetően a magyar polgárok, vállalkozások és az állam intézményei minél egyszerűbben, olcsóbban és kényelmesebben intézhessék pénzügyeiket, továbbá, hogy az ország versenyképessé és gazdasági önállósága, illetve gazdasági ereje tovább növekedjen.

Az előadás témája a legjobb nemzetközi gyakorlatok ismertetése, a hazai helyzet SWOT analízise, a kitűzendő stratégiai célok és akciók megfogalmazása.